Nieuwe Duitse bolide

De reacties op mijn vorige blog “Inzoomen en uitzoomen” waren overweldigend. De reden dat lezers zo massaal reageerden was wellicht omdat ik een praktijkvoorbeeld heb gedeeld uit mijn werkzaamheden als bedrijfscoach. Uiteraard heb ik dit discreet gedaan, met een fictieve naam van de ondernemer en vestigingsplaats. Waarschijnlijk werd er zoveel gereageerd omdat er voor een aantal lezers een vorm van herkenning was. Vandaar dat ik nog een voorbeeld uit mijn praktijk wil delen. En natuurlijk weer met discretie. 

Na een presentatie over ondernemen en marketing werd ik op de parkeerplaats aangesproken door een collega die mijn presentatie had gevolgd. Vol lof en enthousiasme bedankte hij me voor de inspirerende sessie. Onze auto’s stonden zo goed als naast elkaar geparkeerd. Omdat hij op zijn sleutel drukte (kan natuurlijk toeval zijn) kon ik zien dat de prachtig glimmende, nieuwe Duitse bolide van hem was. “Zo, dat is een knappe car zeg”, hoorde ik mijzelf zeggen. “Ja, net nieuw”, was het antwoord. ”Ik moest even wachten op de nieuwste versie, maar het was het wachten meer dan waard”. Ik kreeg een college over wat deze auto allemaal kan en bovenal wat de aanschafprijs was. De extra pakketten die erop zaten logen er ook niet om.

Bevlogen ondernemer?
Wat mij opviel was de passie waarmee deze ondernemer over zijn nieuwste aanwinst sprak. Zijn ogen vonkten van energie. “Dit moet wel een bevlogen ondernemer zijn”, ging door mijn hoofd. Nieuwsgierig geworden vroeg ik door. Waar ben je met jouw bedrijf gevestigd, hoeveel personeelsleden heb je, hoe lang ben je al ondernemer? Dit zijn maar een paar vragen die ik stelde. Toen gebeurde er iets vreemds. De lichtjes in zijn ogen gingen langzaam uit en zijn non-verbale communicatie verraadde dat hij ook wat vragen aan mij ging stellen. “Tja, het zit de laatste tijd niet mee. Twee kapsters die met zwangerschapverlof zijn, de omzet loopt terug evenals de motivatie… Eigenlijk zou ik je willen vragen of ik eens langs mag komen? Hopelijk heb je wat tips voor mij?” Met de belofte dat wij elkaar spoedig zouden zien reed de ondernemer in zijn glimmende eyecatcher het parkeerterrein af. Velen keken hem goedkeurend na.

Drie weken later was het zover. Tijdens het zoeken naar de salon werd ik geholpen door de prachtige auto die voor de deur stond geparkeerd. Die herkende ik onmiddellijk. Ik geef toe dat ik een bepaald beeld had bij de ondernemer en zijn salon. Maar dat beeld moest ik wel even bijstellen toen ik de salon binnenkwam. Ik zag een sterk verouderde salon waar nou niet direct de passie en gedrevenheid van afspatten. Ik ben eens wat dieper op de zaak ingegaan. Ik stelde vragen als: weet je hoeveel vaste klanten je hebt en hoeveel je er bent verloren in het afgelopen jaar? Wat is de efficiëntie in de salon (de tijd dat het personeel aan klanten werkt en omzet maakt)? Wat is de bezoekfrequentie en het gemiddeld besteed bedrag per bezoek? Wat zijn jouw drukste dagen in de week? Wat is het percentage dames -en herenklanten? Hoeveel van jouw omzet is verkoop?

Weinig kennis
Zoveel als de ondernemer mij op de parkeerplaats kon vertellen over zijn nieuwe auto, zo weinig wist hij over zijn salon. Hij kon bijna geen vraag beantwoorden. Overigens was de salon wel geautomatiseerd, maar alleen de kassafunctie was in gebruik. Ook vertelde de ondernemer mij dat er absoluut geen mogelijkheid was om te verbouwen of zelfs maar kleine aanpassingen te doen. Tja, net een nieuwe auto. Je snapt het wel!

Eerlijk gezegd snapte ik er niets van. Volgens mij koop je pas een nieuwe (dure) auto als de zaak goed loopt. Dit is een duidelijk voorbeeld van achteruit beredeneren. Als ik een mooie auto voor de deur zet, dan denken de mensen vast dat ik een hele goede kapper ben, anders kan ik die auto natuurlijk niet betalen.

In bovenstaand voorbeeld wint het ego het van het bewustzijn. Deze ondernemer is verstrikt geraakt in zijn zelf gecreëerde web van roekeloosheid. En ik kan je zeggen: dat werkt verstikkend. 

Richard Koffijberg

Deel op  
Geplaatst op door Richard.

Inzoomen en uitzoomen

Tijdens mijn werk als business adviseur kom ik veel vragen tegen. Logisch, want als deze er niet zouden zijn, was mijn advies ook niet nodig. Wat mijn advieswerk zo leuk maakt is de diversiteit van de vragen. De ene keer gaat het bijvoorbeeld over het terugbrengen van de drop-off (klanten die niet meer terugkomen), de volgende keer over de motivatie van medewerkers. En dat is uiteraard maar een kleine greep uit de gestelde vragen. Het geeft mij een duidelijk beeld over wat er gaande is in de kappersbranche. Lees verder »

Deel op  
Geplaatst op door Richard.

Je gaat het pas zien als je het doorhebt

In mijn laatste blog ‘Een echte kampioen blijft altijd trainen’ heb ik sport en leiderschap met elkaar verbonden. Ik heb veel positieve reacties op deze blog gekregen. Zo ook van Hans Beers, een zeer gewaardeerde collega. Hoe kan ik Hans omschrijven? Hans is zeer kritisch en recht voor zijn raap. Maakt dit hem bijzonder? Nee, dat niet direct. Maar waar ik Hans bijzonder om waardeer, is vanwege het feit dat hij op zijn 48e besloot om kapper te worden. Daar heeft hij hard voor moeten werken. Hij moest overwinningen behalen op zichzelf en duidelijke keuzes maken. Na zijn opleiding had Hans het gevoel dat er (nog) meer was en is een halfjaar lang twee dagen per week bij B Academy een cursus gaan volgen. Daarna nog even langs bij Sassoon voor de een extra boost. Door zijn karakter en discipline is Hans zover gekomen dat hij trainingen geeft voor Wella. Lees verder »

Deel op  
Geplaatst op door Richard.

Een echte kampioen blijft altijd trainen

Op het moment dat ik deze blog schrijf, ben ik bezig met mijn educatieprogramma voor de Business Factory 2017. Altijd een mooie, maar ook spannende periode. Zijn de cursussen actueel, vernieuwend en voldoen zij aan de tijdgeest? Tot nu toe mag de Business Factory niet klagen over belangstelling, dus ik mag aannemen dat de koers goed is. Maar dit terzijde. Lees verder »

Deel op  
Geplaatst op door Richard.

Een nieuwsgierig 2017

Allereerst en vooral wens ik jullie een waanzinnig goed 2017! De economie trekt aan, klanten hebben meer vertrouwen in de economie en de werkeloosheid loopt terug. Een goed vooruitzicht dus. Het belooft dan ook een van de beste jaren te worden sinds de crisis van 2008. Maar… lacht het succes ons nu al toe? Wat zouden wij moeten doen om het ‘succes’ een handje te helpen? En wat is succes eigenlijk? Lees verder »

Deel op  
Geplaatst op door Richard.

Oudere berichten

05-12-2016 - Tip #16: Overdragen van een familiebedrijf
19-11-2016 - Foto's Experts in Business
14-11-2016 - Succesvol falen
07-11-2016 - Tip #15: Alle klanten zijn belangrijk, maar…
24-10-2016 - Je hebt wel iets te verbergen
10-10-2016 - Mari van der Ven gaat verrassen
27-09-2016 - Hans Janssen tijdens Experts in Business
12-09-2016 - De visie van Laurens van de Vijver
15-08-2016 - Tip #14: Succesvol falen
11-07-2016 - De 4 jaargetijden: lente
02-07-2016 - De 4 jaargetijden: winter
01-07-2016 - De 4 jaargetijden: herfst
30-06-2016 - De 4 jaargetijden: zomer
13-06-2016 - De 4 jaargetijden van een onderneming
06-06-2016 - Tip #13: Winnaars hebben een plan
11-04-2016 - Rabobank Cijfers & Trends
04-04-2016 - Experts in Business: Andy Uffels
20-03-2016 - Save the date: Experts in Business
22-02-2016 - Tip #12: Een raadsel
08-02-2016 - Tip #11: Hoe word ik rijk?
25-01-2016 - Tip #10: Hoe loyaal is de klant?
11-01-2016 - Tip #9: Een ondernemend 2016!
16-12-2015 - Tip #8: Future proof
02-12-2015 - Tip #7: De Russische waaier
01-12-2015 - Tip #6: ‘Voordenken’ vs. ‘nadenken’
01-12-2015 - Tip #5: De geldkraan staat weer open
01-12-2015 - Tip #4: Kennis delen is van grote waarde
01-12-2015 - Tip #3: Wat is de goede prijs?
01-12-2015 - Tip #2: Hoe kom ik aan briljante marketingacties?
01-12-2015 - Tip #1 van Richard Koffijberg
17-02-2015 - Bekijk de film
16-02-2015 - Wees geen ‘middle of the road’ bedrijf
03-02-2015 - Verandering moet je zelf in gang zetten
20-10-2014 - Samenwerking met…
17-10-2014 - Waanzinnig trots
10-07-2014 - Heel Nederland wordt knapper dankzij de kapper
02-04-2014 - 10 redenen
03-10-2013 - Open college 13 november 2013
08-08-2013 - Inschrijving geopend