Een moeilijk 2018

Ten eerste een fantastisch en vooral gezond 2018 gewenst. Voor mijzelf kan ik zeggen dat ik ontzettend veel zin heb in het nieuwe jaar, waarin ongetwijfeld weer voldoende uitdagingen liggen. Toch zou de titel van deze blog vermoeden dat 2018 meer uitdagingen kent dan gewenst. Laat ik het even uitleggen.

Ik verwacht dat 2018 een moeilijk jaar gaat worden. Ondanks de aantrekkende economie en het feit dat de consument bereid is haar portemonnee verder open te trekken, zullen ondernemers tegen een aantal zaken aanlopen. Even de feiten op een rijtje. Consumenten bezoeken onze salons weer wat vaker (bezoekfrequentie gaat omhoog) en zij zullen meer geld besteden per bezoek. So far so good. Maar er is een ander fenomeen dat zich dit jaar zal laten gelden en dat is de krapte op de arbeidsmarkt.

Degene die actief zijn op social media, hebben gezien dat er via deze kanalen al direct begonnen is met het werven van personeel. Facebook is zowat ontploft. Het kan natuurlijk zijn dat ondernemers medewerkers zoeken omdat het team moet worden uitgebreid, maar het kan ook zijn dat teamleden hebben besloten het bedrijf te verlaten, omdat er bij een andere onderneming meer rekening wordt gehouden met hun persoonlijke wensen. Dat kan salaris zijn, maar ook de wens om inkomen en het gezin beter in balans te brengen.

Wat ook meespeelt is dat de millennials (geboren tussen 1980-2000) behalve vrije tijd om te socialisen ook enorme behoefte hebben aan zelfontplooiing. Zij willen zichzelf ontwikkelen en van betekenis zijn. Concreet bekent dit dat ondernemers moeten investeren in educatie. Dat is alleen maar iets om toe te juichen natuurlijk, maar houd wel rekening met deze kosten.

Daarnaast zal er ook naar salariëring gekeken moeten worden. Een krappe arbeidsmarkt leidt vaak tot een andere manier van (extra) belonen. Dit is nodig om teamleden tevreden te houden en te zorgen dat zij niet gaan solliciteren. In de achterliggende jaren was de nood om te solliciteren niet zo hoog, omdat de zekerheid van een vaste baan zwaarder woog dan meer salaris. Dit is nu omgekeerd.

Het is dus meer dan noodzakelijk om met het team samen te gaan bespreken hoe 2018 eruit zal gaan zien en wat hun persoonlijke wensen zijn. Wees er zeker van dat aan de kostenkant van de onderneming rekening moet worden gehouden met hogere uitgaven. Daarom is het belangrijk om een goede prognose te maken voor 2018 en zeker de behandelprijzen te verhogen in 2018. Het risico is anders dat de omzet in 2018 zal stijgen, maar de onderneming daar niet van mee profiteert. Daarom verwacht ik een moeilijk jaar voor degene die niet onderneemt en denkt dat alles bij het oude blijft in 2018.

Richard

Deel op  
Geplaatst op door Richard.

Wat een arrogante eikel

Een van mijn werkzaamheden is het begeleiden van (kap)salons die specifieke vragen hebben. Dit kan zijn van omzet gerelateerde vragen tot motivatie- ondernemers- en leiderschapsvraagstukken, kortom heel divers dus. Een aantal malen heb ik mijn praktijkervaringen met je gedeeld. Uit de reacties begrijp ik dat dit zeer wordt gewaardeerd. Lees verder »

Deel op  
Geplaatst op door Richard.

Richard Koffijberg blikt terug op Experts in Business

De laatste editie van Experts in Business, op zondag 19 november, had als thema ‘Succesvol Positioneren’. Het bleek een dankbaar onderwerp. De nieuwe Studio van L’Oréal in Hoofddorp was stijf uitverkocht. Richard Koffijberg blikt er op terug. Lees verder »

Deel op  
Geplaatst op door Richard.

Experts in Business: Petra van den Burg

Tijdens de derde editie van Experts op Business op 19 november is Petra van den Burg een van de sprekers. Petra laat zich het beste omschrijven als een vakvrouw met een enorme passie voor creativiteit. Dit is precies waarmee zij zich positioneert. Lees verder »

Deel op  
Geplaatst op door Richard.

Oudere berichten

22-09-2017 - Een bedrijf met lef
18-09-2017 - Schorem Haarsnijders en Barbiers
04-09-2017 - Succesvol Positioneren
10-07-2017 - How are you today?
20-06-2017 - Hersenspinsels
23-05-2017 - Alles voor een glimlach
24-04-2017 - Succes (is) gewenst
21-04-2017 - Chef leuk werk
20-03-2017 - Nieuwe Duitse bolide
27-02-2017 - Inzoomen en uitzoomen
06-02-2017 - Je gaat het pas zien als je het doorhebt
16-01-2017 - Een echte kampioen blijft altijd trainen
09-01-2017 - Een nieuwsgierig 2017
05-12-2016 - Tip #16: Overdragen van een familiebedrijf
19-11-2016 - Foto's Experts in Business
14-11-2016 - Succesvol falen
07-11-2016 - Tip #15: Alle klanten zijn belangrijk, maar…
24-10-2016 - Je hebt wel iets te verbergen
10-10-2016 - Mari van der Ven gaat verrassen
27-09-2016 - Hans Janssen tijdens Experts in Business
12-09-2016 - De visie van Laurens van de Vijver
15-08-2016 - Tip #14: Succesvol falen
11-07-2016 - De 4 jaargetijden: lente
02-07-2016 - De 4 jaargetijden: winter
01-07-2016 - De 4 jaargetijden: herfst
30-06-2016 - De 4 jaargetijden: zomer
13-06-2016 - De 4 jaargetijden van een onderneming
06-06-2016 - Tip #13: Winnaars hebben een plan
11-04-2016 - Rabobank Cijfers & Trends
04-04-2016 - Experts in Business: Andy Uffels
20-03-2016 - Save the date: Experts in Business
22-02-2016 - Tip #12: Een raadsel
08-02-2016 - Tip #11: Hoe word ik rijk?
25-01-2016 - Tip #10: Hoe loyaal is de klant?
11-01-2016 - Tip #9: Een ondernemend 2016!
16-12-2015 - Tip #8: Future proof
02-12-2015 - Tip #7: De Russische waaier
01-12-2015 - Tip #6: ‘Voordenken’ vs. ‘nadenken’
01-12-2015 - Tip #5: De geldkraan staat weer open
01-12-2015 - Tip #4: Kennis delen is van grote waarde
01-12-2015 - Tip #3: Wat is de goede prijs?
01-12-2015 - Tip #2: Hoe kom ik aan briljante marketingacties?
01-12-2015 - Tip #1 van Richard Koffijberg
17-02-2015 - Bekijk de film
16-02-2015 - Wees geen ‘middle of the road’ bedrijf
03-02-2015 - Verandering moet je zelf in gang zetten
20-10-2014 - Samenwerking met…
17-10-2014 - Waanzinnig trots
10-07-2014 - Heel Nederland wordt knapper dankzij de kapper
02-04-2014 - 10 redenen
03-10-2013 - Open college 13 november 2013
08-08-2013 - Inschrijving geopend