Hersenspinsels

Een onderneming bevindt zich in een dynamisch veld. Er is een aantal factoren die daar dominant in zijn. Als ondernemer heb je te maken met deze factoren. Een aantal voorbeelden: hoe ontwikkelt de economie zich, wat is de wens van de consument, de veranderende levenswijze van de generaties, de leegstand van de winkelstraten, de effecten van internet, maar niet in de laatste plaats jezelf.

Veel ondernemers die ik spreek, vragen zich af of zij het tempo van veranderingen wel kunnen bijhouden. Of erger, “vind ik het allemaal nog wel zo leuk?” Weer aanpassen en veranderen? Deze vragen hebben vaak met leeftijd, de levensfase en de staat van dienst als ondernemer te maken. Maar ik kan ook niet ontkennen dat het vaak onoverzichtelijk is. “Eigenlijk wil ik best zaken veranderen, maar ik weet niet waar ik moet beginnen.”

Er is een bepaalde weerstand te overwinnen. De weerstand zit in dit voorbeeld in de onzekerheid. Er gebeuren in de hersenen van mensen verschillende dingen als er een beslissing of verandering moet plaatsvinden. Even voor de duidelijkheid. Ik ben geen neuroloog, maar heb me de laatste jaren verdiept in hoe het brein reageert, informatie opneemt en verwerkt. Deze informatie geeft mij veel inzicht over hoe deelnemers omgaan met informatie tijdens het volgen van trainingen van de Business Factory.

Een korte uitleg. Dr. Paul Maclean heeft het als volgt omschreven. “Wij kennen het reptielenbrein, het limbisch brein en de neocortex. De informatie of prikkel wordt door het reptielenbrein bij binnenkomst gescand op overleven. Een reptiel wil voornamelijk eten, overleven en zich voortplanten. Dus in een splitsecond analyseert het reptielenbrein of het mogelijk is om te overleven. Zo niet, dan schieten wij in de weerstand. In het limbisch brein zit voornamelijk emotie. Deze reageert ook bijna direct bij informatie of een prikkel. Vragen als wil ik dit, durf ik dit, wat gebeurt er als ….. etc schieten door de hersenen. In de neocortex vinden wij het leervermogen en zit onder andere het intellect.”

Dus even samenvattend. Er komt informatie of een prikkel binnen en in een 100 milliseconden wordt er een beslissing genomen. Eerst reageert het reptielenbrein, dan gaat het langs het limbisch brein en als laatste vindt de neocortex er ook iets van. Laat ik een voorbeeld noemen dat wij allemaal herkennen. De prijsverhoging. De prijzen moeten worden verhoogd met bijvoorbeeld 3 procent. Het reptielenbrein zegt: ik weet dat het nodig is, maar moet ik dit wel doen? Wat doen mijn concurrenten? Ik vind het erg eng, maar als ik het niet doe kan ik dan wel overleven? Het limbisch brein vertaalt dit naar emotie. Wat zullen de klanten zeggen? Ben je alweer duurder geworden? Maar het moet gebeuren. De Neocortex relativeert en zegt dat het moet gebeuren, omdat er toch winst gemaakt moet worden en de klanten waarschijnlijk ook loonsverhoging hebben gekregen.

De vraag is natuurlijk, wint de neocortex van het reptielenbrein? En vergeet het limbisch brein niet. Emotie beïnvloedt de uitkomst van de beslissing. Uiteraard spelen veel factoren een rol bij diverse pikkels, maar dit is hoe het ongeveer werkt.

Dus als de angst groot is (reptielenbrein), ontstaat er weerstand. Dit is vaak de eerste fase bij een verandering of veranderingen. Het is dus zaak om deze weerstand zo snel mogelijk te overwinnen.
Deze kennis heeft mij het inzicht gegeven om soms even te wachten met het tempo van beslissen, zodat ik langs alle drie de fases kan gaan om tot een weloverwogen keuze te komen. Tip: Neem zelf voorbeelden uit je eigen leven of omgeving om deze te langs de drie fases te laten lopen, dan wordt het duidelijker.

Nog een laatste tip: Houd zondag 19 november vrij voor de 3de editie van Experts in Business. Verdere informatie volgt.

Met vriendelijke groeten,

Richard Koffijberg

Deel op  
Geplaatst op door Richard.

Alles voor een glimlach

Onlangs heb ik een masterclass van Steven Van Belleghem gevolgd, de laatste uit een reeks van vijf masterclasses over Marketing 3.0. Ik volg 5 tot 10 masterclasses of colleges, omdat ik natuurlijk ook geïnspireerd wil worden en het levert mij ook studiepunten op. Niet echt nodig, maar ik vind dit belangrijk. Zeg maar een soort van “vlieguren” maken. Lees verder »

Deel op  
Geplaatst op door Richard.

Succes (is) gewenst

Vorige week kreeg ik een telefoontje van iemand die via via mijn telefoonnummer had gekregen. De beller is auteur en op dit moment doet hij onderzoek naar de intrinsieke motivatie van mensen die leidt tot succes. Hij is voornemens daar een boek over te schrijven. Hij vroeg me of ik bereid zou zijn om mee te werken aan dit onderzoek. Zijn verwachting is dat dit met twee of drie sessies van ongeveer drie uur per sessie wel moet lukken.   Lees verder »

Deel op  
Geplaatst op door Richard.

Chef leuk werk

Tijdens mijn werk als business coach of bij het geven van cursussen kom ik regelmatig ondernemers tegen die een uitgebluste indruk maken. Bij navraag hoor ik “Het werk wat je allemaal moet doen, is zoveel. En het komt allemaal op mij neer.” “Sommige zaken vind ik leuk maar sommige kosten zoveel energie.” Lees verder »

Deel op  
Geplaatst op door Richard.

Nieuwe Duitse bolide

De reacties op mijn vorige blog “Inzoomen en uitzoomen” waren overweldigend. De reden dat lezers zo massaal reageerden was wellicht omdat ik een praktijkvoorbeeld heb gedeeld uit mijn werkzaamheden als bedrijfscoach. Uiteraard heb ik dit discreet gedaan, met een fictieve naam van de ondernemer en vestigingsplaats. Waarschijnlijk werd er zoveel gereageerd omdat er voor een aantal lezers een vorm van herkenning was. Vandaar dat ik nog een voorbeeld uit mijn praktijk wil delen. En natuurlijk weer met discretie.  Na een presentatie over ondernemen en marketing werd ik op de parkeerplaats aangesproken door een collega die mijn presentatie had gevolgd. Vol lof en enthousiasme bedankte hij me voor de inspirerende sessie. Onze auto’s stonden zo goed als naast elkaar geparkeerd. Omdat hij op zijn sleutel drukte (kan natuurlijk toeval zijn) kon ik zien dat de prachtig glimmende, nieuwe Duitse bolide van hem was. “Zo, dat is een knappe car zeg”, hoorde ik mijzelf zeggen. “Ja, net nieuw”, was het antwoord. ”Ik moest even wachten op de nieuwste versie, maar het was het wachten meer dan waard”. Ik kreeg een college over wat deze auto allemaal kan en bovenal wat de aanschafprijs was. De extra pakketten die erop zaten logen er ook niet om. Lees verder »

Deel op  
Geplaatst op door Richard.

Oudere berichten

27-02-2017 - Inzoomen en uitzoomen
06-02-2017 - Je gaat het pas zien als je het doorhebt
16-01-2017 - Een echte kampioen blijft altijd trainen
09-01-2017 - Een nieuwsgierig 2017
05-12-2016 - Tip #16: Overdragen van een familiebedrijf
19-11-2016 - Foto's Experts in Business
14-11-2016 - Succesvol falen
07-11-2016 - Tip #15: Alle klanten zijn belangrijk, maar…
24-10-2016 - Je hebt wel iets te verbergen
10-10-2016 - Mari van der Ven gaat verrassen
27-09-2016 - Hans Janssen tijdens Experts in Business
12-09-2016 - De visie van Laurens van de Vijver
15-08-2016 - Tip #14: Succesvol falen
11-07-2016 - De 4 jaargetijden: lente
02-07-2016 - De 4 jaargetijden: winter
01-07-2016 - De 4 jaargetijden: herfst
30-06-2016 - De 4 jaargetijden: zomer
13-06-2016 - De 4 jaargetijden van een onderneming
06-06-2016 - Tip #13: Winnaars hebben een plan
11-04-2016 - Rabobank Cijfers & Trends
04-04-2016 - Experts in Business: Andy Uffels
20-03-2016 - Save the date: Experts in Business
22-02-2016 - Tip #12: Een raadsel
08-02-2016 - Tip #11: Hoe word ik rijk?
25-01-2016 - Tip #10: Hoe loyaal is de klant?
11-01-2016 - Tip #9: Een ondernemend 2016!
16-12-2015 - Tip #8: Future proof
02-12-2015 - Tip #7: De Russische waaier
01-12-2015 - Tip #6: ‘Voordenken’ vs. ‘nadenken’
01-12-2015 - Tip #5: De geldkraan staat weer open
01-12-2015 - Tip #4: Kennis delen is van grote waarde
01-12-2015 - Tip #3: Wat is de goede prijs?
01-12-2015 - Tip #2: Hoe kom ik aan briljante marketingacties?
01-12-2015 - Tip #1 van Richard Koffijberg
17-02-2015 - Bekijk de film
16-02-2015 - Wees geen ‘middle of the road’ bedrijf
03-02-2015 - Verandering moet je zelf in gang zetten
20-10-2014 - Samenwerking met…
17-10-2014 - Waanzinnig trots
10-07-2014 - Heel Nederland wordt knapper dankzij de kapper
02-04-2014 - 10 redenen
03-10-2013 - Open college 13 november 2013
08-08-2013 - Inschrijving geopend