How are you today?

Ik schrijf deze blog op het vliegveld van Vancouver in Canada. Brigit en ik hebben drie prachtige weken doorgebracht in een adembenemend mooi land. Ongeveer 3500 km gereden en genoten van de verschillende soorten landschappen, klimaten en dieren. Waarschijnlijk komt het door de grote hoeveelheid zuurstof en rust die mij ten deel vielen, dat mij een paar zaken opvielen die ik met jullie wil delen.

Ten eerste het verschil van cultuur. Daarvoor hoef je natuurlijk niet naar Canada te gaan om dit te snappen, maar toch is het leuk om juist deze cultuur nader te belichten. Het verkeer is zo ongelooflijk gedisciplineerd. Bijna niemand rijdt te hard, voor een kruising stopt iedereen keurig en degene die het eerst stopt rijdt ook weer als eerste verder. Bijna geen stoplichten.

Wanneer je in een stad bent en wilt oversteken, stopt men en laten ze je oversteken. Heb in 3 weken tijd geen enkele verkeershufter gezien. “Zijn de boetes dan extreem hoog?”, zou je je kunnen afvragen. Deze zijn een stuk lager dan bij ons, maar het lijkt erop dat mensen meer discipline hebben en dat merk je. Oké, dat is het verkeer.

Laten wij eerlijk zijn, niet iedereen in Nederland haalt rechts in en rijdt je van de weg. Maar wat ik echt een openbaring vond, was de service in hotels en winkels. Deze is ongekend. “How are you today?”, is een standaardvraag die op je wordt afgevuurd. Maar het lijkt oprecht. Ik weet uit ervaring dat het in Amerika ook zo is, maar in Canada werd ik toch diverse keren positief verrast. Je bent overal echt te gast en de warmte en hartelijkheid valt als een warme deken over je heen.

Tijdens mijn trainingen voor de Business Factory zeg ik altijd dat het niet de grote veranderingen hoeven te zijn die het verschil maken, maar juist de kleine. Je kunt beter 1000 dingen 1 % beter doen, dan 1 ding 1000% beter. Het effect is dan gewoon minder.

Laat ik een voorbeeld geven van iets wat voor mij in de categorie 1% beter valt, maar een groot effect heeft. In de badkamer staat vaak en mini shampoo, conditioner, bodylotion, stukje zeep en badschuim. Uiteraard maak je daar gebruik van en wordt het aangevuld. Stel: het badschuim en de shampoo is gebruikt en moet worden vervangen door een nieuwe mini. Je zou verwachten dat deze aanvulling dan weer op het toilet staat, maar deze staan in de douche waar zij weer zullen worden gebruikt. Grote verandering? Welnee, maar wel attent.

De handdoek die na het douchen wordt gebruikt, hangt niet op een haakje 3 meter verder, maar aan het handvat van de douchedeur (aan de buitenkant natuurlijk). Zodra je hebt gedoucht, doe je de deur open en pak je de handdoek. Ook dit vind ik een service van 1% beter. Wereldschokkend? Niet echt, maar het maakt wel verschil.

Zijn er in jouw bedrijf ook zaken toe te voegen die service verhogend zijn en weinig moeite en geld kosten? Het is vaak makkelijker dan je denkt.

Wellicht heeft het ook te maken met het feit dat het minimumloon slecht $ 10,00 is, en de mate van service bepaalt of er een tip wordt gegeven, en vooral hoeveel. Hoe meer service en vriendelijkheid, hoe meer tip en hoe meer er uiteindelijk wordt verdiend. Dit is een enorm verschil met Nederland. Vaste salarissen dagen vaak niet uit tot een hoger serviceniveau. Het zou interessant kunnen zijn om eens te onderzoeken of dit in Nederland ook zo zou werken. De bestedingen zouden omhoog gaan en er kan meer worden verdiend door werknemers zonder dat de ondernemer het risico draagt.

Ben ik een zuurpruim aan het worden? Dat hoop ik niet, maar het verschil tussen wat ik in Canada en Nederland ervaar is enorm groot. Belangrijk genoeg om dit met jullie te delen.

Richard Koffijberg

Deel op  
Geplaatst op door Richard.

Hersenspinsels

Een onderneming bevindt zich in een dynamisch veld. Er is een aantal factoren die daar dominant in zijn. Als ondernemer heb je te maken met deze factoren. Een aantal voorbeelden: hoe ontwikkelt de economie zich, wat is de wens van de consument, de veranderende levenswijze van de generaties, de leegstand van de winkelstraten, de effecten van internet, maar niet in de laatste plaats jezelf. Lees verder »

Deel op  
Geplaatst op door Richard.

Alles voor een glimlach

Onlangs heb ik een masterclass van Steven Van Belleghem gevolgd, de laatste uit een reeks van vijf masterclasses over Marketing 3.0. Ik volg 5 tot 10 masterclasses of colleges, omdat ik natuurlijk ook geïnspireerd wil worden en het levert mij ook studiepunten op. Niet echt nodig, maar ik vind dit belangrijk. Zeg maar een soort van “vlieguren” maken. Lees verder »

Deel op  
Geplaatst op door Richard.

Succes (is) gewenst

Vorige week kreeg ik een telefoontje van iemand die via via mijn telefoonnummer had gekregen. De beller is auteur en op dit moment doet hij onderzoek naar de intrinsieke motivatie van mensen die leidt tot succes. Hij is voornemens daar een boek over te schrijven. Hij vroeg me of ik bereid zou zijn om mee te werken aan dit onderzoek. Zijn verwachting is dat dit met twee of drie sessies van ongeveer drie uur per sessie wel moet lukken.   Lees verder »

Deel op  
Geplaatst op door Richard.

Chef leuk werk

Tijdens mijn werk als business coach of bij het geven van cursussen kom ik regelmatig ondernemers tegen die een uitgebluste indruk maken. Bij navraag hoor ik “Het werk wat je allemaal moet doen, is zoveel. En het komt allemaal op mij neer.” “Sommige zaken vind ik leuk maar sommige kosten zoveel energie.” Lees verder »

Deel op  
Geplaatst op door Richard.

Oudere berichten

20-03-2017 - Nieuwe Duitse bolide
27-02-2017 - Inzoomen en uitzoomen
06-02-2017 - Je gaat het pas zien als je het doorhebt
16-01-2017 - Een echte kampioen blijft altijd trainen
09-01-2017 - Een nieuwsgierig 2017
05-12-2016 - Tip #16: Overdragen van een familiebedrijf
19-11-2016 - Foto's Experts in Business
14-11-2016 - Succesvol falen
07-11-2016 - Tip #15: Alle klanten zijn belangrijk, maar…
24-10-2016 - Je hebt wel iets te verbergen
10-10-2016 - Mari van der Ven gaat verrassen
27-09-2016 - Hans Janssen tijdens Experts in Business
12-09-2016 - De visie van Laurens van de Vijver
15-08-2016 - Tip #14: Succesvol falen
11-07-2016 - De 4 jaargetijden: lente
02-07-2016 - De 4 jaargetijden: winter
01-07-2016 - De 4 jaargetijden: herfst
30-06-2016 - De 4 jaargetijden: zomer
13-06-2016 - De 4 jaargetijden van een onderneming
06-06-2016 - Tip #13: Winnaars hebben een plan
11-04-2016 - Rabobank Cijfers & Trends
04-04-2016 - Experts in Business: Andy Uffels
20-03-2016 - Save the date: Experts in Business
22-02-2016 - Tip #12: Een raadsel
08-02-2016 - Tip #11: Hoe word ik rijk?
25-01-2016 - Tip #10: Hoe loyaal is de klant?
11-01-2016 - Tip #9: Een ondernemend 2016!
16-12-2015 - Tip #8: Future proof
02-12-2015 - Tip #7: De Russische waaier
01-12-2015 - Tip #6: ‘Voordenken’ vs. ‘nadenken’
01-12-2015 - Tip #5: De geldkraan staat weer open
01-12-2015 - Tip #4: Kennis delen is van grote waarde
01-12-2015 - Tip #3: Wat is de goede prijs?
01-12-2015 - Tip #2: Hoe kom ik aan briljante marketingacties?
01-12-2015 - Tip #1 van Richard Koffijberg
17-02-2015 - Bekijk de film
16-02-2015 - Wees geen ‘middle of the road’ bedrijf
03-02-2015 - Verandering moet je zelf in gang zetten
20-10-2014 - Samenwerking met…
17-10-2014 - Waanzinnig trots
10-07-2014 - Heel Nederland wordt knapper dankzij de kapper
02-04-2014 - 10 redenen
03-10-2013 - Open college 13 november 2013
08-08-2013 - Inschrijving geopend