Ik ben pissig

Op 12 april zat ik naar Goedemorgen Nederland te kijken. Een lekker informatief programma. Vivienne van den Assem, de presentatrice van dienst, kondigde een interessant onderwerp aan: “De economie gaat fantastisch, maar de lonen blijven in sommige branches achter, onder andere bij de kappers.”

Het volgende moment kwam er een collega in beeld met mooi lang haar en een prachtige snor waarvan de hoeken mooi omhoog waren gekruld. Zeer gesoigneerd.  Dit moet een blije en tevreden kapper zijn. Deze collega werd gefilmd in de Barber School waar een hoop activiteiten op de achtergrond te zien waren. Nu wil het feit dat ik 3 dagen later op 15 april een presentatie tijdens het BarberSociety Live ging geven, en ik dus erg benieuwd was of er nog informatie uit deze collega kwam die ik kon toevoegen aan mijn presentatie. Alle reden dus om er goed voor te gaan zitten.

Even een waarschuwing vooraf. Vanaf hier wordt het emotioneler! Want wat zei de gesoigneerde snor? Dat de lonen in de kappersbranche inderdaad laag zijn, maar dat dit komt omdat er van oudsher (zijn moeder zei dit namelijk vroeger ook al) wordt gezegd: “Als je niet weet wat je wilt worden, dan word je maar kapper”. En daarom verdienen kappers/sters weinig. Moet je voorstellen, je krijgt 1 minuut, want dat was de uitzendtijd van dit onderwerp, en je gaat zo een huiliehuilie verhaal vertellen. Het raakte mij recht in mijn kappershart. Als je 1 minuut zendtijd krijgt, wat uitzonderlijk is, dan ga je toch ons prachtige vak promoten in plaats een verhaal onderschrijven wat uit het jaar kruik komt. Als de gesoigneerde snor had nagedacht en zich had verdiept in het effect van een tv optreden, dan was het verstandiger geweest om te vertellen hoe belangrijk kappers/sters zijn voor hun klanten, dat wij mensen mooi maken, zelfvertrouwen geven en een band met ze opbouwen in plaats van hoe zwaar ons beroep is. Een gemiste kans.

De snor had ook kunnen vertellen waarom hij in de Barber School staat. Dat de Barbers een revival hebben meegemaakt en er een nieuwe trend is ontstaan, waardoor er weer een hoop nieuwe instromers de branche zijn binnengekomen. Wat wellicht ook goed was om te vertellen, is dat de kappers misschien wel te goedkoop zijn en de prijzen moeten worden aangepast. Daarbij had hij kunnen vertellen dat de kappers op 1 juli 2,50% loonsverhoging tegemoet kunnen zien en op 1 januari 2019 nog een 1,85% erbij krijgen. Dit zou andere collega’s enorm hebben geholpen om aan hun klanten uit te leggen waarom de prijzen moeten worden verhoogd. Ik durf te wedden dat de snor dit niet eens weet. Ook zou het goed zijn geweest om te vertellen hoeveel geld er in de kappersbranche jaarlijks wordt geïnvesteerd in opleidingen en ontwikkeling.

Hoe nuttig was het geweest om te vertellen dat de lonen in onze branche zijn vastgelegd in een cao, maar dat de prijzen die de kapsalons rekenen door de ondernemer(s) zelf worden bepaald en er legio kapsalons zijn waar een goed salaris wordt betaald mits de ondernemer een rechtvaardige behandelprijs durft te vragen. Ook kan er binnen 1 minuut worden gezegd dat de klant beter niet naar de thuiskapper kan gaan, maar naar een salon die rechtmatig is gevestigd en de reële kosten moet doorberekenen in de behandelprijs.

Geloof mij, dit kan allemaal binnen 1 minuut als je stopt met huilen en gewoon nadenkt. Ja, mijn blog is emotioneel beladen, maar dat komt omdat er heel veel collega’s hun best doen om de branche te promoten. Ik doe dit zelf al vanaf het moment dat ik met het kappersvirus ben besmet, toch al zo een 40 jaar. Dan word je vanzelf kwaad en teleurgesteld als er iemand ongelooflijk dom staat te oreren.
Ik ben pissig!!

Richard Koffijberg

Deel op  
Geplaatst op door Richard.

Een moeilijk 2018

Ten eerste een fantastisch en vooral gezond 2018 gewenst. Voor mijzelf kan ik zeggen dat ik ontzettend veel zin heb in het nieuwe jaar, waarin ongetwijfeld weer voldoende uitdagingen liggen. Toch zou de titel van deze blog vermoeden dat 2018 meer uitdagingen kent dan gewenst. Laat ik het even uitleggen. Lees verder »

Deel op  
Geplaatst op door Richard.

Wat een arrogante eikel

Een van mijn werkzaamheden is het begeleiden van (kap)salons die specifieke vragen hebben. Dit kan zijn van omzet gerelateerde vragen tot motivatie- ondernemers- en leiderschapsvraagstukken, kortom heel divers dus. Een aantal malen heb ik mijn praktijkervaringen met je gedeeld. Uit de reacties begrijp ik dat dit zeer wordt gewaardeerd. Lees verder »

Deel op  
Geplaatst op door Richard.

Richard Koffijberg blikt terug op Experts in Business

De laatste editie van Experts in Business, op zondag 19 november, had als thema ‘Succesvol Positioneren’. Het bleek een dankbaar onderwerp. De nieuwe Studio van L’Oréal in Hoofddorp was stijf uitverkocht. Richard Koffijberg blikt er op terug. Lees verder »

Deel op  
Geplaatst op door Richard.

Oudere berichten

02-10-2017 - Experts in Business: Petra van den Burg
22-09-2017 - Een bedrijf met lef
18-09-2017 - Schorem Haarsnijders en Barbiers
04-09-2017 - Succesvol Positioneren
10-07-2017 - How are you today?
20-06-2017 - Hersenspinsels
23-05-2017 - Alles voor een glimlach
24-04-2017 - Succes (is) gewenst
21-04-2017 - Chef leuk werk
20-03-2017 - Nieuwe Duitse bolide
27-02-2017 - Inzoomen en uitzoomen
06-02-2017 - Je gaat het pas zien als je het doorhebt
16-01-2017 - Een echte kampioen blijft altijd trainen
09-01-2017 - Een nieuwsgierig 2017
05-12-2016 - Tip #16: Overdragen van een familiebedrijf
19-11-2016 - Foto's Experts in Business
14-11-2016 - Succesvol falen
07-11-2016 - Tip #15: Alle klanten zijn belangrijk, maar…
24-10-2016 - Je hebt wel iets te verbergen
10-10-2016 - Mari van der Ven gaat verrassen
27-09-2016 - Hans Janssen tijdens Experts in Business
12-09-2016 - De visie van Laurens van de Vijver
15-08-2016 - Tip #14: Succesvol falen
11-07-2016 - De 4 jaargetijden: lente
02-07-2016 - De 4 jaargetijden: winter
01-07-2016 - De 4 jaargetijden: herfst
30-06-2016 - De 4 jaargetijden: zomer
13-06-2016 - De 4 jaargetijden van een onderneming
06-06-2016 - Tip #13: Winnaars hebben een plan
11-04-2016 - Rabobank Cijfers & Trends
04-04-2016 - Experts in Business: Andy Uffels
20-03-2016 - Save the date: Experts in Business
22-02-2016 - Tip #12: Een raadsel
08-02-2016 - Tip #11: Hoe word ik rijk?
25-01-2016 - Tip #10: Hoe loyaal is de klant?
11-01-2016 - Tip #9: Een ondernemend 2016!
16-12-2015 - Tip #8: Future proof
02-12-2015 - Tip #7: De Russische waaier
01-12-2015 - Tip #6: ‘Voordenken’ vs. ‘nadenken’
01-12-2015 - Tip #5: De geldkraan staat weer open
01-12-2015 - Tip #4: Kennis delen is van grote waarde
01-12-2015 - Tip #3: Wat is de goede prijs?
01-12-2015 - Tip #2: Hoe kom ik aan briljante marketingacties?
01-12-2015 - Tip #1 van Richard Koffijberg
17-02-2015 - Bekijk de film
16-02-2015 - Wees geen ‘middle of the road’ bedrijf
03-02-2015 - Verandering moet je zelf in gang zetten
20-10-2014 - Samenwerking met…
17-10-2014 - Waanzinnig trots
10-07-2014 - Heel Nederland wordt knapper dankzij de kapper
02-04-2014 - 10 redenen
03-10-2013 - Open college 13 november 2013
08-08-2013 - Inschrijving geopend