Succes (is) gewenst

Vorige week kreeg ik een telefoontje van iemand die via via mijn telefoonnummer had gekregen. De beller is auteur en op dit moment doet hij onderzoek naar de intrinsieke motivatie van mensen die leidt tot succes. Hij is voornemens daar een boek over te schrijven. Hij vroeg me of ik bereid zou zijn om mee te werken aan dit onderzoek. Zijn verwachting is dat dit met twee of drie sessies van ongeveer drie uur per sessie wel moet lukken.  

“Even los van de tijdsinvestering wil ik er eerst even over nadenken of ik het onderwerp ‘succes’ op mij van toepassing vind”, luidde mijn antwoord. Ik moet bekennen dat ik mij nog nooit heb verdiept in ‘succes’ en of ik het belangrijk genoeg vind om er tijd in te stoppen. Kijk, succes is natuurlijk niet onbelangrijk, maar dat gaat altijd over iets dat je hebt gedaan/gepresteerd. Over geschiedenis dus. Mijn focus is altijd gericht op de toekomst, dus op wat je GAAT doen. Dat heeft mij persoonlijk altijd gedreven.

Wat ik van succes weet, is dat het vergankelijk is. Kijk bijvoorbeeld naar Frank de Boer als trainer van Ajax. Bezorgde Ajax vier keer achter elkaar het kampioenschap van Nederland. Werd vervolgens trainer bij Internazionale uit de serie A in Italië. Wegens tegenvallende resultaten stond hij alweer na een kleine drie maanden op straat. Zou Frank het trainersvak in drie maanden tijd verleerd zijn? Ik denk dat succes een rekbaar begrip is. Ik heb toch maar eens even gegoogeld en gekeken wat er over succes te vinden is. Dit is wat ik vond:

www.carrieretijgers.nl:
Succes staat in onze westerse maatschappij gelijk aan het aanzien dat iemand maatschappelijk geniet, aan financiële en materiële rijkdom.

Definitie van succes
Van Dale omschrijft succes als ‘goede afloop, uitkomt of uitslag’ en ‘iets dat goed afloopt’. Succes is de mate waarin je in staat bent de doelen te verwezenlijken die je jezelf stelt. En dat kunnen grote en kleine doelen zijn en die hoeven niets te maken te hebben met het vergaren van geld, roem of status. Succes is dus een heel persoonlijk en relatief begrip. Dit is heel logisch, want ieder mens is uniek en heeft zijn eigen dromen, levensverhaal, kwaliteiten en zwakke punten.

Mijn ervaring is dat succes je ook moet worden gegund door de omgeving waarin je acteert. Of dat ook zo is hangt af van hoe je in het leven staat. Een arrogante houding of verhevenheid boven anderen stoot af en zal worden veroordeeld.

Omdat ik nooit bewust met het fenomeen succes bezig ben geweest en ik het niet belangrijk genoeg vind om er tijd in te stoppen, laat ik deze uitnodiging aan mij voorbij gaan. De uren die ik bespaar besteed ik liever aan het maken van programma’s voor de Business Factory die helpen onze kappersbranche verder te ontwikkelen. Of ik daar succesvol in ben laat ik aan anderen.

Richard Koffijberg

Deel op  
Geplaatst op door Richard.

Chef leuk werk

Tijdens mijn werk als business coach of bij het geven van cursussen kom ik regelmatig ondernemers tegen die een uitgebluste indruk maken. Bij navraag hoor ik “Het werk wat je allemaal moet doen, is zoveel. En het komt allemaal op mij neer.” “Sommige zaken vind ik leuk maar sommige kosten zoveel energie.” Lees verder »

Deel op  
Geplaatst op door Richard.

Nieuwe Duitse bolide

De reacties op mijn vorige blog “Inzoomen en uitzoomen” waren overweldigend. De reden dat lezers zo massaal reageerden was wellicht omdat ik een praktijkvoorbeeld heb gedeeld uit mijn werkzaamheden als bedrijfscoach. Uiteraard heb ik dit discreet gedaan, met een fictieve naam van de ondernemer en vestigingsplaats. Waarschijnlijk werd er zoveel gereageerd omdat er voor een aantal lezers een vorm van herkenning was. Vandaar dat ik nog een voorbeeld uit mijn praktijk wil delen. En natuurlijk weer met discretie.  Na een presentatie over ondernemen en marketing werd ik op de parkeerplaats aangesproken door een collega die mijn presentatie had gevolgd. Vol lof en enthousiasme bedankte hij me voor de inspirerende sessie. Onze auto’s stonden zo goed als naast elkaar geparkeerd. Omdat hij op zijn sleutel drukte (kan natuurlijk toeval zijn) kon ik zien dat de prachtig glimmende, nieuwe Duitse bolide van hem was. “Zo, dat is een knappe car zeg”, hoorde ik mijzelf zeggen. “Ja, net nieuw”, was het antwoord. ”Ik moest even wachten op de nieuwste versie, maar het was het wachten meer dan waard”. Ik kreeg een college over wat deze auto allemaal kan en bovenal wat de aanschafprijs was. De extra pakketten die erop zaten logen er ook niet om. Lees verder »

Deel op  
Geplaatst op door Richard.

Inzoomen en uitzoomen

Tijdens mijn werk als business adviseur kom ik veel vragen tegen. Logisch, want als deze er niet zouden zijn, was mijn advies ook niet nodig. Wat mijn advieswerk zo leuk maakt is de diversiteit van de vragen. De ene keer gaat het bijvoorbeeld over het terugbrengen van de drop-off (klanten die niet meer terugkomen), de volgende keer over de motivatie van medewerkers. En dat is uiteraard maar een kleine greep uit de gestelde vragen. Het geeft mij een duidelijk beeld over wat er gaande is in de kappersbranche. Lees verder »

Deel op  
Geplaatst op door Richard.

Je gaat het pas zien als je het doorhebt

In mijn laatste blog ‘Een echte kampioen blijft altijd trainen’ heb ik sport en leiderschap met elkaar verbonden. Ik heb veel positieve reacties op deze blog gekregen. Zo ook van Hans Beers, een zeer gewaardeerde collega. Hoe kan ik Hans omschrijven? Hans is zeer kritisch en recht voor zijn raap. Maakt dit hem bijzonder? Nee, dat niet direct. Maar waar ik Hans bijzonder om waardeer, is vanwege het feit dat hij op zijn 48e besloot om kapper te worden. Daar heeft hij hard voor moeten werken. Hij moest overwinningen behalen op zichzelf en duidelijke keuzes maken. Na zijn opleiding had Hans het gevoel dat er (nog) meer was en is een halfjaar lang twee dagen per week bij B Academy een cursus gaan volgen. Daarna nog even langs bij Sassoon voor de een extra boost. Door zijn karakter en discipline is Hans zover gekomen dat hij trainingen geeft voor Wella. Lees verder »

Deel op  
Geplaatst op door Richard.

Oudere berichten

16-01-2017 - Een echte kampioen blijft altijd trainen
09-01-2017 - Een nieuwsgierig 2017
05-12-2016 - Tip #16: Overdragen van een familiebedrijf
19-11-2016 - Foto's Experts in Business
14-11-2016 - Succesvol falen
07-11-2016 - Tip #15: Alle klanten zijn belangrijk, maar…
24-10-2016 - Je hebt wel iets te verbergen
10-10-2016 - Mari van der Ven gaat verrassen
27-09-2016 - Hans Janssen tijdens Experts in Business
12-09-2016 - De visie van Laurens van de Vijver
15-08-2016 - Tip #14: Succesvol falen
11-07-2016 - De 4 jaargetijden: lente
02-07-2016 - De 4 jaargetijden: winter
01-07-2016 - De 4 jaargetijden: herfst
30-06-2016 - De 4 jaargetijden: zomer
13-06-2016 - De 4 jaargetijden van een onderneming
06-06-2016 - Tip #13: Winnaars hebben een plan
11-04-2016 - Rabobank Cijfers & Trends
04-04-2016 - Experts in Business: Andy Uffels
20-03-2016 - Save the date: Experts in Business
22-02-2016 - Tip #12: Een raadsel
08-02-2016 - Tip #11: Hoe word ik rijk?
25-01-2016 - Tip #10: Hoe loyaal is de klant?
11-01-2016 - Tip #9: Een ondernemend 2016!
16-12-2015 - Tip #8: Future proof
02-12-2015 - Tip #7: De Russische waaier
01-12-2015 - Tip #6: ‘Voordenken’ vs. ‘nadenken’
01-12-2015 - Tip #5: De geldkraan staat weer open
01-12-2015 - Tip #4: Kennis delen is van grote waarde
01-12-2015 - Tip #3: Wat is de goede prijs?
01-12-2015 - Tip #2: Hoe kom ik aan briljante marketingacties?
01-12-2015 - Tip #1 van Richard Koffijberg
17-02-2015 - Bekijk de film
16-02-2015 - Wees geen ‘middle of the road’ bedrijf
03-02-2015 - Verandering moet je zelf in gang zetten
20-10-2014 - Samenwerking met…
17-10-2014 - Waanzinnig trots
10-07-2014 - Heel Nederland wordt knapper dankzij de kapper
02-04-2014 - 10 redenen
03-10-2013 - Open college 13 november 2013
08-08-2013 - Inschrijving geopend